ARADGROUP

خدمات مالی و حسابداری

مالیات ارزش افزوده چیست؟

مالیات ارزش افزوده چیست؟

مالیات ارزش افزوده مالیاتی است که به بهای کالا و خدمات اضافه شده و از خریدار یا مصرف کننده دریافت می گردد. از آنجائیکه خود فروشنده نیز موقع خرید اولیه کالا ، مالیات پرداخت نموده است ، لذا بایستی مالیات های پرداختی ناشی از خرید کالا را از مالیات های دریافتی حاصل از فروش کالا و خدمات کسر نموده و مابه التفاوت را به حساب دولت واریز نمایند.

چه کالاهایی معاف از ارزش افزوده می باشند ؟

در ایران کلیه کالا ها و خدمات و هم چنین واردات آن ها مشمول مالیات می باشند به استثنای مواردی که طبق ماده 12 قانون مالیات ارزش افزوده خرید و واردات آن ها معاف از ارزش افزوده می باشند که به شرح ذیل می باشد :

1- محصولات کشاورزی فرآوری نشده;

2- دام وطیور زنده، آبزیان، زنبور عسل ونوغان;

3- انواع کود، سم، بذر ونهال;

4- آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات وسویا، شیر، پنیر، روغن نباتی وشیر خشک مخصوص تغذیه کودکان;

5- کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر وانواع کاغذ چاپ، تحریر ومطبوعات;

6- کالاهای اهدایی به صورت بلا عوض به وزارتخانه ها، موسسات دولتی ونهادهای عمومی غیر دولتی با تأیید هیأت وزیران وحوزه های علمیه با تأیید حوزه گیرنده هدایا;

7- کالاهایی که همراه مسافر وبرای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات، وارد کشور می شود. مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود;

8- اموال غیر منقول;

ادامه مطلب ...

+ نوشته شده در  پنجشنبه 27 آذر 1399ساعت 22:55  توسط محسن یوسفی  برچسب ها: مالیات ارزش افزوده , پرداخت ارزش افزوده , ارزش افزوده , اظهارنامه ارزش افزوده ,

حسابداری بهای تمام شده چیست؟

حسابداری بهای تمام شده 

“حسابداری بهای تمام شده” یا اصطلاحا “حسابداری صنعتی” ، حوزه ای از حسابداری است که با اندازه گیری، ثبت و گزارش اطلاعات مربوط به اقلام بهای تمام شده سروکار دارد. هریک از اقلام بهای تمام شده به منزله استفاده از یکی از منابع شرکت است. این اقلام به صورت خروج وجه نقد، تعهد برای پرداخت وجه نقد در آینده و یا نقصان ارزش یک دارایی در سیستم های حسابداری نشان داده می شود.

موارد کاربرد حسابداری بهای تمام شده

کاربرد اولیه اطلاعات مربوط به بهای تمام شده در تصمیم گیری وارزیابی عملکرد توسط مدیران است. این وظایف مدیریتی را گاه با عنوان برنامه ریزی وکنترل نیز می خوانند. هنگامی که اطلاعات مربوط به بهای تمام شده در داخل سازمان و توسط مدیران به منظور ارزیابی عملکرد فعالیت های سازمان یا نیروی انسانی آن ویا به عنوان مبنایی برای اتخاذ تصمیم به کار برده شود، در این حالت می گوییم اقلام بهای تمام شده برای مقاصد “حسابداری مدیریت ” مورد استفاده قرار گرفته است و اگر این اقلام توسط استفاده کنندگان خارجی نظیر سهامداران یا بستانکاران و به قصد ارزیابی عملکرد مدیران رده بالای شرکت و یا تصمیم گیری در مورد خود سازمان به کار رود، آنگاه می توان گفت که اطلاعات مربوط به اقلام بهای تمام شده برای مقاصد “حسابداری مالی” مورد استفاده واقع شده است.

علاوه براینها، سیستم حسابداری بهای تمام شده توسط پیمانکاران برای تعیین بهای تمام شده پیمانهای در دست اقدام ویا برای مقاصد مالیاتی و و دولتی مختلف نیز به کار گرفته می شود. در مجموع سیستم حسابداری بهای تمام شده اطلاعات ارزشمندی را برای استفاده های گوناگون از جمله قیمت گذاری محصولات فراهم می آورد.

ادامه مطلب ....

+ نوشته شده در  چهارشنبه 19 آذر 1399ساعت 17:10  توسط محسن یوسفی  برچسب ها: اقلام بهای تمام شده ,مفاهیم بهای تمام شده ,حسابداری,حسابداری بهای تمام شده,طبقه بندی مفاهیم بهای تمام شده,

مفاصا حساب تامین اجتماعی چیست؟

 

مفاصا به چه معناست ؟

مفاصا در لغت به معنی تسویه حساب کردن است یا به عنوان دیگر به سندی که پس از رسیدگی به حساب شخص یا شرکت ، به او داده می شود مفاصا حساب می گویند.

طبق ماده 38 تامین اجتماعی در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می شود ، کارفرما باید در قراردادی که منعقد می کند پیمانکار را متعهد نماید که کارکنان خود و هم چنین کارکنان پیمانکاران فرعی را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید و کل حق بیمه را پرداخت نماید.

به همین منظور کارفرما موظف است از هر صورت وضعیت پیمانکار مبلغ 5% سپرده بیمه کسر نماید و آخرین صورت وضعیت را هم پرداخت ننماید تا پیمانکار جهت اخذ مفاصا حساب از سازمان تامین اجتماعی اقدام نماید در غیر اینصورت کارفرما در خصوص پرداخت حق بیمه قرارداد با پیمانکار مسئولیت تضامنی دارد .

مراحل اخذ مفاصا حساب تامین اجتماعی :

  • قرارداد پیمانکاری بایستی در 4 نسخه تنظیم گردیده و پس از مهر و امضا طرفین قراداد ، یک نسخه تحویل کارفرما و یک نسخه تحویل پیمانکارشده و دو نسخه دیگر جهت ارائه به سازمان تامین اجتماعی و اداره امور مالیاتی بایگانی گردد.
  • دریافت نامه معرفی قرارداد به سازمان تامین اجتماعی از کارفرما
  • نامه معرفی قرارداد به همراه یک نسخه از قرارداد و کپی اساسنامه ، روزنامه رسمی ، روزنامه تغییرات  و گواهینامه صلاحیت پیمانکاری پیمانکار به شعبه سازمان تامین اجتماعی که محل انجام طرح در محدوده آن می باشد ارائه گردیده و ردیف پیمان اخذ گردد.
  • پس از اخذ ردیف پیمان ، پیمانکار می تواند لیست بیمه پرسنل خود و پرسنل پیمانکاران فرعی را از محل ردیف پیمان به سازمان ارسال و حق بیمه را پرداخت نماید که کلیه این پرداخت ها از حق بیمه قرارداد کسر خواهد شد.
  • دریافت نامه خاتمه قرارداد از کارفرما به شرح جزئیات ، تاریخ شروع وخاتمه قرارداد، مبلغ قرارداد ، دستی یا ماشینی بودن قرارداد و ارائه نامه به سازمان تامین اجتماعی
  • تامین اجتماعی پس از محاسبه حق بیمه قرارداد ، مبالغی را که همراه با ارسال لیست بیمه توسط پیمانکار به سازمان پرداخت گردیده از مبلغ کل حق بیمه قرارداد کسر نموده و پس از دریافت تتمه حق بیمه قرارداد ، اقدام به صدور مفاصا حساب می نماید.

ادامه مطلب ...